Rahsia Kejayaan Kehidupan

RAHSIA KEBERKATAN

Keempat-empat imam besar 
Hanafi 
Maliki 
Syafie 
Hanbali


Rahsia kejayaan mereka dalam kehidupan adalah mengutamakan redha ibu, Allah dan sangat menghormati guru.



Nak buat apa, nak pergi menuntut ilmu walau dekat jauh. Nak keluar berjumpa kawan dan sebagainya pasti akan tanya ibunya dulu sama ada baik atau buruk. Dengar cakap ibu tanpa bantahan. Mesti utamakan ibu. Tiap kali nak menuntut ilmu. Walaupun dia tahu menuntut ilmu itu adalah tujuan yang sangat baik, nak tak nak dia akan mintak pendapat ibu dia dulu. Ibu dia jawab 'ya' baru dia pun ya dan akan sentiasa meminta ibu mendoakan dia mendapat ilmu yang bermanfaat untuk dirinya dan orang lain.

Kelebihan Ibu keempat-empat imam ni semua pandai baca quran. Anak-anaknya jadi ulama besar dan alim dalam segala ilmu puncanya hafaz al-quran dan ajar quran start dari kanak-kanak tu boleh bercakap.

Satu lagi yang paling-paling dipentingkan ibu-ibu ini adalah makanan yang halal. Apa yang diberinya dipastikan dari sumber yang halal.

Tahap halalnya sampaikan Imam Hanafi ni, bila dapat tahu ada perompak kambing makan daging kambing, buang tulang atau sisa kambing dalam sungai/punca air. Disebabkan takutnya dia termakan ikan-ikan yang makan sisa kambing yang dibuang tu, dia menahan diri selama 6 tahun tak makan ikan.

sebab jangka hayat ikan tu paling lama 6 tahun katanya nelayan. . . Kita???

Sumber sejarah Islam.


Nora Yusof. 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Teruskankah menyampaikan yang benar

Hari-hari kita ajak orang buat baik tapi kita bukanlah baik mana pun lagi..  At least kita cuba berusaha untuk jadi baik sebenarnya. Proses....