Dah nama pun berniaga, mestilah kena ada jual beli.

Taknak beli duk dediam.

Saya pun tak paksa aih.

'Alah ilmu pun nak kedekut ke' nak berkira jugak ke?

Mesti! Sebab saya yang wat susah payah. ikut suka saya nak cas ke taknak.

Dia sambung lagi... katanya.

'Kalau macam tu tak ikhlas lah nak tolong orang.'

Kamu mana tau saya tolong orang macam mana? Tak tahu jangan nak memandai-mandai buat andaian. Ikhlas kira percuma ke? Habis berbayar tak ikhlas?

Ikhlas tak kira percuma ke berbayar oritee. Mana kamu belajar ikhlas tu mesti percuma aje?

Habis yang bersedekah guna duit semua tak ikhlas lah?

Kamu tu yang tak ikhlas nak tolong diri sebenarnya. Kedekut dengan diri sendiri. Nak hadiahkan ilmu untuk kebaikan diri pun berkira. 

Kamu taknak beli ada saya kisah? 

Saya tak kisah. Kamu taknak. Saya kasi pada yang nak. Settle. Tak yah cakap banyak.

Bising pulak dia. Eh eh.

Nak berguru. Guru kena tunduk kat anak murid ke, anak murid kena tunduk kat guru?

Kalau nak baca, cabar diri sendiri dapatkan yang original daripada saya. Huhu.

Bukan baca dari kawan, bukan copy paste tanpa restu. Bukan pinjam-pinjam.

Nak buat macam tu mintak izin saya dulu. 

Okey?

Terima kasih.

P/S: Saya tak pernah paksa pun. Ikut suka sayalah. Jadi apa hak kamu nak maki-maki saya kedekut bagai. Terima kasih sedekah pahala free kat saya.

Saya mudahkan jalan aje supaya kamu tak perlu pening macam saya bertahun-tahun. Just sedekah (bayar) untuk dapat ilmu besar pahalanya. Itu pun nak dapatkan rezeki untuk diri. Nak Ilmu tentang rezeki. Nak tambah rezeki pun boleh berkira-kira. 

Bukan saya tak paham mereka yang susah. Tapi cubalah usaha sikit. Nampak bebenor suka cari alasan. Saya cakap macam tu sebab masa saya susah tak pernah buat macam tu. Kalau nak apa-apa saya akan usaha sampai dapat. Tak dapat saya bersabarlah sehingga datang pertolongan Allah. Gitu...

Bukan tau nak mudah aje.

Nak yang percuma? Kat wall saya ni pun berlambak. Tang mana lagi kedekut? Haiyaa..takkan saya nak tolong bacakan satu-satu plak. Godeklah sendiri.

Kenapalah kamu tak belajar bersyukur? Meraikan Ilmu itu tanda orang yang bersyukur tau.

P/S/S: Barangsiapa menempuh satu jalan untuk mendapatkan ilmu, maka Allah permudahkan baginya jalan ke Syurga.

Itu pun taknak tempuh? Tak percaya janji Allah?

Hummmm

Eh tak tido lagi ya anda yang baca ni. Sorilah saya membebel pulak pepagi buta ni. Jam 1.43 pagi. Adehhh!

Nora Yusof.


#AlwaysBackToAllahWithFTR





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Teruskankah menyampaikan yang benar

Hari-hari kita ajak orang buat baik tapi kita bukanlah baik mana pun lagi..  At least kita cuba berusaha untuk jadi baik sebenarnya. Proses....