Kenapa Kita Tak Sabar Dalam Bisnes?

Ramai je yang buat separuh jalan. Tak buat sampai habis. 


Tidak sabar dalam bisness apatah lagi sabar dalam dakwah. 

Kita lompat-lompat bisness ada banyak sebab. Kita tak jelas banyak benda. Dan banyak faktor kenapa kita lompat bisness. But then if kita mencari kesempurnaan percayalah kita takkan jumpa. 

Bila kita buat sesuatu. Buat sampai habis. Sampai kemuncak. Kita clear hala tuju kita. Kita clear mission vission kita. Walaupun kita takda apa ditangan kita akan tetap terus buat. 

Kita bermula untuk menjadi sempurna bukan tunggu sempurna baru nak bermula. 

Sama macam rumah lah. Rumah tak dibina lagi tapi pemaju dah dapat kastemer. Padahal tiang rumah pun takda lagi tapi buyer dah beli rumah tu. Why? Sebab dia dah nampak gambaran rumah masa depan yang nak disiapkan dan dia letakkan kepercayaan tu kepada kontraktor atau pemaju yang mengendalikan perumahan tu bahawasanya rumah yang dibeli akan disiapkan pada tarikh yang dijanji. 

Kalau dengan manusia pun sebegitu rupa kita meletakkan kepercayaan walaupun belum pasti siap atau tidak. APATAH lagi percaya pada janji Allah yang membela hambanya yang menjaga agama? Yang berdakwah ajak manusia #AlwaysbacktoAllah pun kita tak percaya dan tak buat sepenuh hati kita???

Malah kita tinggalkan dakwah untuk sesuatu yang lain? Yes betul berdakwah ada dimana-mana, dalam banyak cara. But then sama tak cara bila berdakwah dengan ilmu vs tanpa ilmu? Ofkos tak sama.

FTR is the basic yang human nak kena ada. Nak kena faham. Ramai yang tahu sedekah tapi tak pernah faham plus tak pernah buat kerana tak mendalami ilmu. Kita berdosa kalau tak sampaikan ilmu ni. 

Tanpa ilmu ni juga. Kalau orang berhutang, akan terus buat hutang. Sebab mereka takda ilmu. Belum campur riba dll lagi. Sangat banyak tanggungjawab kita nak beri kesedaran bantu buka minda dan mindset ramai orang tentang peri penting faham 'THE BASIC OF LIFE with ALLAH.'

Buat sesuatu. Buat sampai habis. Buat sampai jadi. Teruskan buat. Teruskan bersabar. Sungguh Allah bersama orang yang sabar dan orang yang berilmu. 




ILMU akan jaga kita walaupun kita takda harta. Tapi harta kita kena jaga dia sebab dia tak boleh jaga kita. Dan kita takkan boleh jaga HARTA tanpa ILMU yang betul. 

Tinggalkan ILMU jangan tinggalkan harta.

Untuk anak isteri ke, keluarga ke. Tinggalkan ILMU pada mereka. Terutamanya ILMU agama. Bila ada ILMU, ILMU akan jaga mereka melebihi harta. Harta akan habis bila ditinggalkan. Tapi ILMU tidak akan pernah habis. Harta boleh dicari bila ada ILMU. Lebih baik ajar keluarga kita bersusah payah supaya mereka belajar dan berdikari tentang hidup ni. Kita sendiri pun carilah ILMU selagi ada umur dan masa. 


Nora Yusof.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Teruskankah menyampaikan yang benar

Hari-hari kita ajak orang buat baik tapi kita bukanlah baik mana pun lagi..  At least kita cuba berusaha untuk jadi baik sebenarnya. Proses....