Cara Setelkan dan Langsaikan Hutang

Apa yang saya nak sampaikan adalah bagaimana cara setel hutang dengan memahami perkara yang paling asas yang kita sendiri tak pernah terfikir. Anda boleh gunakannya untuk setel apa jua jenis hutang sekalipun. Misalnya hutang personal loan, hutang kereta, hutang PTPTN dan hutang kad kredit. Ini contoh-contoh hutang yang sering kali membelenggu diri kita semua. Saya tak salahkan anda kerana berhutang sebab setiap orang ada alasan masing-masing.

Apa yang saya nak sampaikan adalah bagaimana nak setel hutang-hutang tersebut supaya kita bebas hutang. Ok, pernah tak kita terfikir kenapa kita WAJIB bayar hutang. Kadang-kadang kita jarang terfikir kenapa. Anda kena ingat dalam hutang yang anda buat tu ada hak orang lain. Misalnya hutang PTPTN, anda berhutang dengan PTPTN tapi tak nak bayar atau liat nak bayar. Anda tak sedar dalam tu ada hak orang lain.

Biasa kita dengar, kalau nak setel hutang kita kena guna macam-macam teknik. Saya tak kata ianya salah dan anda boleh gunakannya. Apa yang saya nak bagitau hutang itu perlu dibayar dengan sejumlah WANG. Ok bila sebut wang ramai yang mula kerut dahi muka tak keruan.

Maka bermulalah macam-macam cara yang boleh mendatangkan wang untuk bayar hutang. Betul kan? Ada yang buat bisnes untuk tambah pendapatan dna ada juga mula berjimat cermat dalam perbelanjaan. Nak bayar hutang sebenarnya berkaitan dengan bagaimana anda mendisiplinkan diri. Kena didik diri supaya bayar hutang.

Ramai yang nak jadi kaya tapi kita nak jadi kaya atas sebab apa sebenarnya? Sebab nak bayar hutang je ke? Ini contoh-contoh jawapan yang selalu kita dnegar bagi soalan kenapa nak jadi kaya?

“Nak buat bekal akhirat, nak sedekah, nak tolong orang susah, nak bantu orang Islam, nak capai kebahagiaan dunia akhirat, nak gembirakan orang, nak bayar hutang, taknak berhutang, nak beri pendidikan, makanan yang terbaik untuk anak-anak, nak pergi umrah, haji dan melancong, nak contohi Nabi dan para sahabat yang kaya-raya, dan sebab revolusi dunia, iaitu terpaksa kaya, duit bukan segala-galanya, tetapi segalanya memerlukan duit sekarang ni katanya mereka.”

Masing-masing cari duit untuk bayar hutang. Masing-masing cari duit sebab anggap duit itu rezeki. Rupanya kita dah tersalah anggap.

Sebenarnya duit bukanlah rezeki tetapi ALAT untuk kita dapatkan rezeki. Disebabkan salah faham konsep ni, ramai yang jadi hamba duit. Bukannya hamba ALLAH SWT. Tak perasan kan.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Teruskankah menyampaikan yang benar

Hari-hari kita ajak orang buat baik tapi kita bukanlah baik mana pun lagi..  At least kita cuba berusaha untuk jadi baik sebenarnya. Proses....